12. februar 2017

Vottekveld 30.mars i Uranienborgveien 2



Snakk om stas!

Jeg har blitt spurt om å være ordstyrer på en prosalong hos Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, altså en kveld i Vottens tegn! Salen kommer til å være full av strikkere, for du kommer vel du og? Jeg har gleden av å få sitte og snakke sammen med Nina Granlund Sæther og Annemor Sundbø, begge kjente strikkeformidlere, og jeg tror vi har mye å snakke om. 

Temaet er hva er en norsk strikkevott - og der kan vi jo snakke om selbuvottradisjonen, tofarget mønsterstrikk, strikkevotter, norsk strikketradisjon, norske strikkemønstre, tommelstrikk, symboler og mønstre på vandring, garn, sauer, arbeidsvotter, pyntevotter, frossenfingre, tveband, åttebladsrose, håndflater og mansjetter. 

Kommer du, eller? En kveld med vottenerding og folk som er like interessert i strikkevotter som deg? 

Annemor Sundbø har gitt ut bøker om norsk strikketradisjon, og er kjent for da hun overtok sjoddifabrikken i Torridal, og reddet store mengder mønster- og kulturhistorie fra alle plaggene som var sendt til å bli malt i filler og laget til sjoddi. 

Nina Granlund Sæther er faglærer i forming, journalist og redaktør. Hun har skrevet flere bøker om håndarbeid, og i fjor kom hun med boka Votter, som tar for seg strikkemønstre fra hele Norge.

Og jeg da. Som strikker og blogger og fjaser om det. Og som er en av de få som har strikket på Aschehougs hagefest da jeg var med på Vottelaugets Eventyrvotter-bok. Og som har evig kalde hender, og er litt glemsk når jeg skal gå av bussen, og derfor har et stort vottebehov. 




Jeg skal sitte og kose meg med vottestrikkebøkene mine og få ideer til hva vi skal snakke om, men tar gjerne innspill! Hva vil du høre om, eller samtale om? Hvorfor er votter et tema vi kan snakke om en kveld? Hva er norske votter ? Er det viktig at det er norske votter? Hvorfor votter? Votter! 

Votter, altså. 

Vottekveld i Uranienborgveien 2, torsdag 30.mars kl 19. 
Nina Granlund Sæther, Annemor Sundbø og jeg prater om votter, og jeg håper salen blir full av strikkere og pårørende til strikkere, og folk som bruker votter. Med stor sannsynlighet har jeg med et vottestrikketøy. Ta med ditt og, så jeg kan si oioioi.  

2 kommentarer:

  1. Så gøy! Spennende tema, votter er jo så mye. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Jeg kommer! Er fan av bloggen din og inspireres veldig. Votter ække favoritt - syns det blir litt pirkete og tar lang tid. Har likkavæl alle bøkene du har bilde av (nesten) + en nyinnkjøpt fra Latvia - for jeg synes de er kjempeflinke med farger der nede. (Men da blir det jo bare enda mere pirk :-) Vi sees.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.