28. februar 2017

Nykvernet seiler

IMG_6913

Det hender at mønsteret bare skal sette seg i passasjersetet og slappe av og kikke litt ut av vinduet mens garnet tar nøkkelen, setter seg bak rattet og tar kontroll. Det er ikke alltid at mønsteret er det som skal ta kontrollen over genseren, noe garn vet utmerket godt hvilken vei det skal ta allerede. Og kjører show.

Pickles Pure wool har noen nydelige nyanser, og da jeg ville strikke to enkle gensere til tvillingnevøene på tre år, da var det bare å finne frem noe Pure wool som hadde ligget og lusket i garnskapet. Jeg hadde bare brunfargen liggende, så etter å ha strikket en stund, gikk jeg for å supplere med en farge som passet bra til den brune, og endte igjen med komboen blått og brunt til gutta. Men for noen fine farger! Disse bildene er litt for lyse, for at jeg skulle klare å vise strukturen i genserne, men det er seilerblå og nykvernet kaffefarget, og jeg falt pladask for fargene. Mørkeblå som en sommernatt, og nykvernet brun som kaffebønner. Nykvernet seiler høres forsåvidt ut som en smertefull kombo, men som fargevalg er det flott.


IMG_6916

Jeg blandet to mønstre fra Kjærlighet på pinner, den nye boka til Lene Holme Samsøe, der jeg tok målene og maskeantallet fra den ene genseren, og strukturmønsteret fra en annen genser i samme bok. Kombinert ble det riktig så fint, synes jeg. Og seg selv skal man høre på.



IMG_6936

Blått + brunt, ass! Det er saker!

Så får det heller være at jeg undervurderte litt hvor lange gutta var blitt. Gensere som allerede er korte på ermene og korte i livet når de overleveres er i minste laget, så etter å ha høytidelig overlevert og prøv på til litt forsinket bursdag, så tok jeg dem med hjem igjen for å strikke på de centimeterne som gutta har vokst. Øyemål er litt vanskelig på flere mils avstand, selv om jeg har laseropererte øyne (pju, pju!- laserskytelyd)

Da var det jo flaks at jeg hadde valgt en oppskrift der en begynte i halsen og strikket nedover, da var det bare å dra ut tråden i vrangborden og strikke på det som manglet, for garn har jeg nok av.

120 gram + de få cm som skal strikkes til gikk med per genser. Pinne 3,5 funker bra.


6 kommentarer:

  1. Så lekre gensere i flotte farger. Tror faktisk jeg har begge fargene liggende i lageret jeg også. Skikkelig fine. Veldig drøyt og godt garn også.

    SvarSlett
  2. wow, dette var fine saker! De fargene!

    SvarSlett
  3. Så vellykket - bortset fra længden ;)

    SvarSlett
  4. Veldig fine! Jeg har boken - hadde muligens aldri strikket en av mønstrene du brukte, men får veldig lyst på en lignende i den kombo´en som dine. Tusen takk for inspirasjon! :-)

    SvarSlett
  5. Nydelige farger, det ble to flotte gensere.

    Små gutter vokser utrolig fort!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.