26. februar 2017

Jeg blunket, og så var det tre par der





Etter de to forrige selbuvotteparene, har jeg lest vottebøker til øyet ble stort og vått, og siklet på alle de innmari fine variasjonene på vottene. Selv om det går i to farger og ofte svart og hvitt, så er det innmari mye variasjoner strikket inn. 

Da er det jo et lite paradoks at jeg samtidig strikker tre par votter til, som har samme mønsteret. Der jeg tenkte at her skal jeg jammen plukke og kombinere mønstre, da ender jeg med å strikke etter hukommelsen, og strikke tre par der fargene er det som får spille hovedrollen. 

De oransje og grå ble til etter restene av de forrige, så jeg kan melde at 100g finull holder bra til 2 par str 12 år og 1 par 8 år av bunnfarge, og så kommer mønsterfargene utenom. 

De mørkeblå dukket opp da jeg ville ha med bursdagsgave til niesen, og hadde strikket genser i samme blåfarge til broren, og hadde mye Pickles Pure wool igjen. 

De hvite og syrinfargede dukket opp da jeg lurte på hvordan tweedgarn oppfører seg i mønsterstrikk. Flaks at jeg hadde Pickles merino tweed liggende. 



Glad i vottestrikk? 

Ja. Det er noe pirk med tommelen og det der, men votter er takknemlig å strikke fordi det skjer stadig noe nytt. Etter vrangborden er det plutselig tommelkile, så er det et lite parti med ro og fred før det plutselig er felling og oi, færre masker og oi, raskere omganger og oi, ferdig. Og det er fint med noe som er oi, ferdig.  

Mønsteret er fra Sandneshefte 42, votter og sokker, ikke fra strikkebøkene jeg leser, paradoksalt nok. Men etter to par satt det i hodet, og da var det fint med noe jeg ikke måtte sjekke mønsteret på hele tiden. 


6 kommentarer:

  1. Fort gjort :) Kjempefine votter!

    SvarSlett
  2. Enig at votter er gøy, og som deg synes jeg det er motiverende lettvoksende strikkeframgang når en strikker de!Og selburosa gjør seg i alle slags fargekombinasjoner.
    Lykke til med vottedagen 30.mars!!

    SvarSlett
  3. En god ting kan ikke gjentas for ofte, og alle ble jo veldig forskjellige.

    Må lære meg sånn blunking som du gjør. For her popper det bare opp monstre og ugler når jeg blunker. Ingen votter.

    SvarSlett
  4. Kjempeflotte votter. De blir ganske like, men likevel forskjellige med ulike farger.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.