30. november 2016

Bladet Garn


I sommer fortalte Solveig og Unni at de hadde planer om å lage et blad om strikking, et strikkeblad på norsk, fylt av nye, norske designere, garn og reportasjer om alt som har med garn å gjøre. Og det har jeg savnet, det er langt mellom de norske strikkebladene! Jeg har vært misunnelig på Sverige der de har hatt Avmaskat, et svensk strikkeblad med ny designere.  De lanserte en kickstarterkampanje, altså en innsamling der grasrota kan backe gode prosjekter, og fikk finansiering nok til å kunne realisere strikkebladplanene.

Og for et flott magasin det har blitt! Jeg er en av dem som ble med gav en liten slant for at det skulle bli noe, og er jommen ikke skuffet. Flotte bilder som Solveig har tatt, mønstre fra flere av designerne jeg følger med på for tiden (feks @Strikkelisa og Lene Tøsti), interjvu, bokomtaler av en vaskeekte bibliotekar, artikler om strikkerelatert og garnrelaterte saker, og selv reklamen i bladet er relevant. Ahh! 



Gratulerer til Solveig og Unni for et flott og relevant blad! Det beste er at dette er nummer 1, det betyr at det kommer flere utgaver. Og jeg får gleden av å gi et gratis abbonement på de tre første utgavene til en av dere lesere av bloggen. Hurra!

Gi lyd i kommentarfeltet her på bloggen (det blir mest oversiktlig for min del når jeg skal trekke), og istedet for PIP som jeg ber om de andre gangene, så vil jeg gjerne vite hva du har lyst til å lese om i et strikkeblad, hva fenger deg? Du må legge igjen noe form for kontaktinfo, feks instagramnavn, ravlerynavn, bloggnavn, eller mailadresse eller ett eller annet så jeg kan si fra hvem som vant.

Jeg trekker en vinner på søndag 4.desember om kvelden, så du har sjanse frem til det.

54 kommentarer:

  1. Nå har jeg hatt gleden av å lese bladet digitalt, og ble ikke skuffet :) Men skulle gjerne hatt det i ordentlig blad også, noe eget med å sitte og bla :)

    Flott å lese om norske designere, og gjerne fra andre land også. Liker å lese om garnproduksjon og å få mere kunnskap om forskjellige egenskaper til forskjellig garn. Norske garnprodusenter vil jeg gjerne vite mer om. Og selvsagt oppskrifter. Egentlig det meste som angår garn og mønster og design og....... :)

    SvarSlett
  2. Jeg har kjøpt med de tre første nummerene, men jeg ønsker veldig at min mamma også skal få ta del av denne flotte inspirasjonen. Jeg liker veldig godt å lese portrettintervju og hva som inspirerer strikkeglade damer. Fine oppskrifter liker jeg også veldig! Hilsen Julia_solum_oren

    SvarSlett
  3. Så gøy!

    Jeg kunne tenke meg presentasjon av nye, norske designere; bakgrunn, hva som inspirerer dem, gjerne med linker som man kan utforske videre. Presentasjon av små garnprodusenter er også spennende, kanskje noen lokale ikke så mange kjenner til fra før. Og bokanmeldelser skrevet av folk som faktisk kan strikke!

    SvarSlett
  4. Jeg liker å lese om nye designere, gjerne norske. Strikker mye sjal, kofter og votter så nye tips om mønster og fargekombinasjoner er gøy. Gjerne fokus på norske garntyper :-)
    Hilsen Kari Anne
    Kannholt@ online.no

    SvarSlett
  5. Jeg liker å lese om opphavet til tradisjonelle mønstre, beskrivelse av spesielle teknikker, reportasjer fra småskala produsenter kunne vært spennende bl.a.

    SvarSlett
  6. Jeg har akkurat bestilt det første bladet og gleder meg veldig til å lese det. Gleder meg til å lese om alle de flotte norske designerne vi har, ikke bare de store garnprodusentene. Tips om garn og teknikker, nye oppskrifter og trender og ikke minst masse inspirasjon å hente for oss små designerne som sitter rundt omkring i Norge. Håper at oppskriftene også er for store damer og ikke bare innenfor "normen" :)

    SvarSlett
  7. Å, så mye! Har i grunn aldri lest et garn/strikkeblad, men jeg kunne tenke meg nerding om garnkvaliteter, hvordan ullen fremstilles (prosessen), hvor den kommer fra ++ "fra sau til genser, i x deler". Samt oppdaterte nyheter på hva som skjer på oppskrifts-, design- og produsentfronten.

    SvarSlett
  8. Jeg håper mange kjøper så dette blir den suksessen det fortjenter
    Veldig fint blad.

    SvarSlett
  9. Dette var en hyggelig nyhet, et norsk strikkeblad! Kjekt at strikking har blitt så populært at dette er mulig. Det hadde vært en stor glede å få et slikt blad i postkassen :) Jeg ønsker å se nye og inspirerende oppskrifter av norske designere, og gjerne tips til ulike teknikker. Info om garn, og gjerne mindre garnprodusenter hadde vært kjekk lesing :)

    SvarSlett
  10. Å, det er så morsomt med nytt norsk strikkeblad! Jeg er gjerne med i trekning, siden jeg er altfor treg til å ha kjøpt abonnement. Elsker å lese om strikkehistorie, nye teknikker, tips til teknikker og metoder, andres garninspirasjon, strikkebutikker og strikketurer, strikketreff og historien bak design.

    SvarSlett
  11. Jeg har fått det digitalt, men ser at akkurat når det gjelder strikkeblad så er det veldig kjekt å faktisk kunne bla i de. Så neste anskaffelse kommer nok til å bli i fast form. Jeg tror det kunne vært kjekt, som det nevnes ovenfor, å lese om småskalaprodusenter, og gjerne litt om disse norske garnprodusentene som faktisk bruker norsk ull. Litt fotograferingstips hadde heller ikke vært å forakte.

    SvarSlett
  12. Jeg har lyst til å lese artikler med litt lengde på om garnfabrikanter, garnfargere, portretter av designere, strikkeformødre og fedre og saueraser. Blant annet. Også vil jeg ha fine oppskrifter i garn det er mulig å få tak i.

    SvarSlett
  13. Ja! Garnproduksjon, helst håndspinning vil jeg lese om! Ulike fibertyper til ulik bruk/behov, saueraser, forskning på gamle tekstiler, helst forhistoriske. Blanda med ny design - mønstre, snitt �� henr-a2@online.no

    SvarSlett
  14. Jeg syns det er kjekt å lese om designere og garnprodusenter som er ganske små. De jeg får lyst til å kjøpe mønster og garn fra fordi de brenner for det de driver med.

    SvarSlett
  15. Jeg ønsker å kunne lese om strikkebloggere, og intervju med noen som har gjort strikking til en levevei. I tillegg praktisk info om ulike garntykkelser/ kvaliteter og utstyr. Og selvfølgelig mange flotte bilder!! Hurra for norsk strikkeblad! Instagram bnberg

    SvarSlett
  16. Hei. Lenge siden jeg har vært inne på bloggen din og lest, og her er en mulighet for å vinne noe også. Så bra. Har lest igjennom det de over meg har skrevet, og det er jo så mye bra, og mye av det jeg også er interessert i. Teknikker, hvordan gjøre det ("små kurs") i f.eks spinning med håndtein og rokk, farging, nålebinding kanskje. Og om ull, typer, garn osv osv.
    Mvh Kristin ( kri.liasjo@hotmail.com )

    SvarSlett
  17. Eg vil gjerne lese om fiber - eigenskapane til ulike typar garn. Instagram: @strikkvild

    SvarSlett
  18. Dybdegående artikler om emner ex hvordan kan man lukke af, forskellige måder og hvad er fordele ved de forskellige metoder til forskelligt strik

    SvarSlett
  19. Jeg vil lese om farger! Kontrastfarger, nøytrale farger, kombinasjoner, hvordan bruke de. Ja, alt egentlgi. Jeg begynte å strikke og hekle for bare 4-5 år siden. Da gikk det kun i svart, grått og naturtoner, slik jeg alltid har valgt i livet. Men du og du så mye jeg gikk glipp av! Inspirerende sennepsgul, frisk turkis, intens blå, blodrød, dyp burgunder, smaradgrønn, verden er endeløs <3 Garnlageret blir sakte men sikkert mer spennende, men så er det å lære seg å bruke de da.
    - marifu på Ravelry

    SvarSlett
  20. Takk for at du deler!
    Eg hadde gjerne lest eit blad med alle dei nevnte temaene, men sånn dybde-artikler a la Kate Davies' strikkehistoriske artikler liker eg spesielt godt. Juni71 på Ravelry

    SvarSlett
  21. Jeg vil gjerne lese om ulike garntyper, gjerne litt eksklusivt og mindre kjent garn i Norge, noe annet enn Sandnes og Drops. Og om spennende strikkeoppskrifter :)

    SvarSlett
  22. Jeg må løpe å kjøpe å se. Jeg kunne tenkt meg å lese om folk, den vanlige mann i gata (akkurat her passet vel ikke ordspillet 100% inn), jeg liker også reklame på nye duppeditter, mønster som fenger, og historikk bak garn, oppskrifter, teknikker etc. Hvordan er egentlig historien om raglan felling? Husker jeg ble fortalt en gang at den er ikke så norsk som vi liker tro.

    SvarSlett
  23. Så gøy, å ha i bokhylla og kunne ta frem og lese om alle de forskjellige garntyper:))

    SvarSlett
  24. Så heldig du er som har fått delta i nytt blad! Alltid gøy med nye mønstre, ja, så er jeg litt tradisjonell jeg da, ha en fin torsdag hos deg!

    SvarSlett
  25. Så spennande strikkemagasin :) Vil gjerne lesa om ulike fiber, og prosessen frå fiber til garn. Og masse inspirasjon frå norske designarar.

    SvarSlett
  26. Så spennende med et mytt norsk magasin om garn og strikking!
    Jeg vil gjerne lese om hva som skjer rundt i garn-Norge. Garnprodusenter, leverandører, butikker og designere, og ikke minst det viktigste: strikkere! Jeg vil også lese litt garnteori og garnnerderi (nytt ord ☺️).
    anncicil @ gmail.com

    SvarSlett
  27. Åh, fattig (evig) student vil ha! Jeg vil lese om strikkeguruer og eksotisk garn, men mest av alt vil jeg bare bla og se på bilder og bli inspirert!
    Hilsen heska@ravelry

    SvarSlett
  28. Wow så veldig veldig spennende ut. Jeg vil lese om Garnprodusenter, spennenede butikker - gjerne litt presentasjon av feks strikkebutikkene i Tromsø - eller Beste tips til strikkebutikker i London - så vil jeg høre om designere. Se Garn og inspirasjonsbilder. Litt ullepresentasjoner - farge greier ooooohhhh dette er så bra :) hilsen Baghwa @ ravelry

    SvarSlett
  29. Velkommen til et nytt blad om beste hobbyen i verden! Jeg er nysgjerrig på ullas vei fra sauen og bonden til produsent og til garnnøstet, jeg vil lese om strikkemote og om strikkersken opp gjennom historien, jeg vil se inspirasjonsbilder fra det ganske land og få ideer til mønstermekking og fargesammensetninger og masse masse mer! Gleder meg! Hilsen ztima@ravelry.

    SvarSlett
  30. Jeg vil ha garnnerding (fibertyper, fordeler og ulemper, praktiske tips om ulike garntyper, osv), bilder til inspirasjon, reportasjer om norske ull- og garnprosusenter og smarte tips og triks. Månedens teknikk, kanskje?
    Hildeness på Ravelry.

    SvarSlett
  31. Jeg vil selvfølgelig lese strikkeblad. Er på evig jakt etter de gode oppskriftene. Hilsen strikkepause@blogspot.no

    SvarSlett
  32. Så kult!! Jag lengter etter dette bladet! Jeg vil lese om norske ullprodusenter, kanskje helst de små. Jeg vil få flere tips på hvor jeg skal kjøpe mitt garn der jeg vet at jeg støtter en liten bedrift med bærekraftig virksomhet, som gjør fine ting med lokalmiljøet og bidrar til at Norge kan fortsette være en ullnation. Frem med dem i lyset slik at vi strikkere som den kjøpesterke gruppa vi er kan legge pengene våres det de gjør godt! Hilsen Carin cfunseth (a) hotmail . com

    SvarSlett
  33. Oh det lyder godt. Synes også der mangler et sådan blad - gleder mig til at lese om nye norske designere og se hva som rør sig på mønsterfronten. Hilsen Trinedahl - også på rav.

    SvarSlett
  34. Jeg kunne tænke mig at læse en artikel om de forskellige norske fåreracer og garner, der produceres af dem, altså 'breed-specific' garner og ufarvede garner.
    Hilsen fra Inge (irkea på Ravelry).

    SvarSlett
  35. Så fin gibort! Eg vil gjerne lesa portrettintervju med norske designerar og /eller garnprodusentar, garnomtaler og gjerne litt om farging av garn!

    SvarSlett
  36. Ja! Hurra for et ordentlig norsk strikkeblad, og takk for tipset! Dette må skaffes. Juleønske kanskje? Jeg vil gjerne lese om NORSK garn, om designere, jobben de gjør og kanskje hvor de finner inspirasjon og hvordan de jobber? Og gjerne litt humor som i blogger. Kanskje også artikler som utvider fiberhorisonten utover strikking, kunne godt tenkt meg et to-siders grunnkurs i spinning for eksempel! (joda, jeg skjønner jo at hadde det vært så enkelt å lære eller lære bort at det fikk plass på to sider, hadde jeg antagelig kunnet det allerede...). Uansett: velkommen nye garnblad! Du er velkommen!

    SvarSlett
  37. Dette vil jeg være med på! Digger at de trekker fram de litt mindre norske designere! Leser gjerne om norsk garnproduksjon. mvh kristinvdt på ravelry

    SvarSlett
  38. Jeg vil lese om inspirerende mennesker som strikker, ikke nødvendigvis designere. Noen som har meninger om strikking, bruker plaggene på en spesiell måte, har en «filosofi»/mening med strikkingen sin. Litt vagt dette, men... ��
    Hilsen piv på ravelry

    SvarSlett
  39. Det er alltid interessant å lese om nye designere, garntyper og annen strikkenerding. Jeg er lailahf på ravelry

    SvarSlett
  40. Å så gøy! Det kunne jeg godt tenke meg å vinne :D Håper bladet når bredt: både tradisjon og moderne "hypes". :D Og mønster så klart!
    Skeindeer på Ravelry og Instagram. :)

    SvarSlett
  41. Eg vil gjerne lese om fiiint garn! Og om etisk garn. Og kanskje litt om strikketrendar i Noreg vs. "utlandet". Og eigentleg held det i massevis å sjå fine bilete av fin strikk - som det attpåtil er oppskrift på!

    SvarSlett
  42. Som den garn- og strikkenerden jeg er, ville jeg kost meg med alt strikkestoff. Til og med nesten relatert. Dette høres ut som en adventsgave til meg selv, så her må jeg sjekke ut en stor Narvesen.

    SvarSlett
  43. Hurra! Fine bilder av fin strikk inspirerer meg :)

    SvarSlett
  44. Så spännande med ett norskt stickmagasin! Jag vill läsa om sticktrender i Norge, norska garnproducenter och designmakare både i historiskt perspektiv och nutida. Om stickning ute i bygden, traditioner, stickkaféer och reportage om vanliga stickare. Mycket om norska kofter och flerfärgsstickning förstås och förstås mönster. Hoppas på spridning även till Sverige av magasinet! Med hälsning weststick på Instagram

    SvarSlett
  45. Eg har lyst til å lese meir om strikketeknikk, garn, historie. I grunnen alt som har med strikking og gjere, og gjerne noko om kva som rører seg av strikkedesign i Noreg utanom dei "store" strikkeleverandørane.

    SvarSlett
  46. Jeg vil lese om norske designere, og deres oppskrifter,og om hvordan de lever av dette. Jeg ønsker oppskrifter for barn fra 10 år og opp. Få oppskrifter har store størrelser til barn, det er mange 8-9 åringer som trenger størrelser "over" sin egen alder. Voksenklær i str xs-s passer ikke alltid til barn.

    Mvh Stine stineteigen@gmail.com

    SvarSlett
  47. Jeg vil lese om norske designere, og deres oppskrifter,og om hvordan de lever av dette. Jeg ønsker oppskrifter for barn fra 10 år og opp. Få oppskrifter har store størrelser til barn, det er mange 8-9 åringer som trenger størrelser "over" sin egen alder. Voksenklær i str xs-s passer ikke alltid til barn.

    Mvh Stine stineteigen@gmail.com

    SvarSlett
  48. Åh, gi meg gjerne litt historisk nerdeartikler om strikketradisjoner, garn og mønstermekkere :)) Ellers så vil jeg nok gjerne at et slikt blad skal være som en slags strikkefestival i bladform, hehe :) @innestemmen

    SvarSlett
  49. Eg vil gjerne lese om garntypar, nye designere og korleis dei jobbar, duppedingser eg ikkje visste eg trengte og ikkje minst berre nyte flotte bilete av fantastiske strikkeplagg!
    Mvh Nøstet

    SvarSlett
  50. så spennende! gleder meg til å lese....å håper å vinne....
    mvh Monica (tante turkis på insta)

    SvarSlett
  51. Fint med et norsk strikkeblad! Og jeg vil gjerne lese grundige artikler - nivået i den nye boken om Selbuvotter kan gjerne inspirere forfatterne! Historisk informasjon om strikking og strikkersker, både norske og andre land. Bokanmeldelser av personer som kan strikke, og kan anmelde bøker - det er ikke nok for meg at man forteller hva boken inneholder, jeg ønsker en vurdering. Og ikke minst gode strikkeropskrifter som er beregnet på erfarne strikkere....
    Jeg er torma på Ravelry

    SvarSlett
  52. Jeg kunne tenkte meg blad med litt presentasjon av ulike spennende garnkvaliteter , gjerne fra småprodusenter (slike som ikke sandnes, eller dale har). Dess mer unikt dess mer spennende. Gjerne noen enkle fine oppskrifter. Blogg/instagram presentasjoner. Kanskje en mini designskole- hvordan designe egne plagg. Jeg kunne gjerne tenkt meg dette bladet (kalles det blad selv om det har pris som en bok lurer jo jeg litt på?), mulig det må bli en julepresang til meg selv om jeg ikke vinner........

    SvarSlett
  53. Gøy med strikkeblad! Jeg kunne tenkt meg info om hvordan mønsterstrikk varierer ettersom hvilken tråd man har foran eller bak og hvordan man kan bruke det bevisst når man strikker. Og strikkedesign litt utenom det vanlig - spreke, utradisjonelle design!
    schpinnwill@hotmail.com

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.