28. august 2016

Strikkebokanbefaling



Dilemma hos frisøren; hårfarging tar lang tid så det er kjekt å ha med noe til ventetiden, men mørkebrun hårfarge på strikketøyet -nei takk! Da ble det den nye strikkeboka istedet. 

(Legg gjerne igjen kommentar om fin lugg og kledelig farge som matcher mørke øyne, takk) 

Strikkebøker er stort sett mønsterbøker og teknikkbøker, men en gang i blant dukker det opp bøker som mer skriver om strikking og livet rundt, og mer om fenomenet strikking enn å forklare deg hvordan du skal strikke. 

YarnHarlot (Stephanie Pearl-McFee) har skrevet gode humoristiske bøker om strikking (jeg anbefaler At Knit's end, meditations for women that knit too much ) og her har det endelig kommet en svensk bok i litt samme sjanger, en strikkers betrakninger om garn, garnlager, andre strikkere, strikkebølgen, hvem som strikker, hvorfor man ikke klarer telle til fire, feminisme, at man bare burde tenne på hele driten når det går åt skogen, og strikkeskader. Boka heter Håll käften, jag räknar! : en stickares bekännelser, og er skrevet av Julia Skott. 

Jeg har fulgt strikkepodden Rätt avigt en god stund, og forfatteren er med i gjengen som lager podden. Det er temaer jeg kjenner igjen fra podden, men jeg synes at det er gøy å lese om temaene i boken og, og velformulert er det og. 

Gjenkjennelig og fornøyelig, og leses kjapt igjennom. Selv jeg med litt lesetørke for tiden (strikkinga tar opp tiden), leste boka i løpet av to dager. Og det gjør jeg ikke hvis jeg kjeder meg. Takk til Julia for godt skrevet bok, og det eneste jeg har å utsette på boken er at jeg ikke har skrevet en sånn selv. Fillern. 


10 kommentarer:

  1. SKRIV EN OPPFØLGER MERETE!!!!
    Med pannelugg kommer superkrefter, skriv den norske tilsvarigheten og bli Norges svar på Julia Skott!!
    Fin er du i ny hårfasong; og fin start på dagen fikk jeg, takk for det ��
    /Hilsen Carin

    SvarSlett
  2. Ja, Merete, en strikkebok fra deg hadde solgt som hakka møkk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det der med tusen unnskyldninger for å ikke ha skrevet den...

      Slett
  3. Enig med de to andre, skriv strikkebok! Jeg tror det er mange som hadde kjøpt den!
    Og forresten, fin lugg og kledelig farge som matcher mørke øyne!

    SvarSlett
  4. Vellykket frisørbesøk!! Meget kledelig farge og lugg. Du er flott!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.