26. juni 2016

4755 gram

bilde 2 (1)

Tynnullageret mitt bor i en fullstappet skuff i kommoden, så en gang i blant får jeg behov for å se hva som gjemmer seg underst og innerst. Jeg vet at jeg har mye fint garn, men øynene må av og til ta en ny titt for å bli kjent på nytt, og ikke handle inn mer av samme garn uten en plan.

Så jeg tømte ut skuffen med tynt garn, og sorterte etter farger. Datteren forkastet mitt system, og laget nye kolonner, og skrev ned hvilke farger jeg hadde, (er brunoransjerød en farge, mamma?) og det er litt avslørende å finne frem alt på en gang.


bilde (11)

Det er tydelig at rødt (sønnens favoritt) og rosa/lilla (datterens favoritt) dominerer innkjøpene. Gul har tatt seg opp, og jeg har mye basisfarger som svart, hvitt og grått. Men ønsket om blå og brune jakker til tantegutta må jeg nok vente med til vi har vært på ferie i garnmekkaet Danmark. (Så dere trodde jeg foreslår Legoland uten baktanker, unger? Tro om igjen.)

Det er også endel bomkjøp av oransje, for oransje er fint på skjerm, ikke alltid fest når det kommer frem. Oransje må kjøpes fysisk, ser jeg.

Fargeutvalget i garnlageret kan være avslørende for hvilke farger du bruker, men kan være litt misvisende og, det er jo oftest de fargene du liker som blir brukt først opp (selv om de blir kjøpt først inn og). Og da blir det gjerne de fargene som neste nådde opp som blir liggende igjen. Jeg har litt softspot for de som blir valgt sist. (Hilsen hun som bare havnet på stafettlaget i klassen da resten av syke).

bilde 1 (1)

Sånn ser 4755 gram ut med tynn ull i en skuff. Jeg orker ikke veie alt garnet totalt, for det er mer interessant for min del at det øker eller minsker, og det har jeg sirlige notater på for hvert år.

Men dette resulterte iallefall at jeg er i gang med nytt strikketøy, det ble litt tomt da tre voksenplagg til meg selv akkurat er ferdige, Fjærgenseren, Vepsejakka og Sirijakka. Tid for litt fargerik barnestrikk, altså.

Anbefaler å tømme kurvene en gang i blant! Gi bort garn hvis det gir deg dårlig samvittighet, tenk på hva du trenger (noen basisfarger kan være fine å ha), gled deg over en fin hobby, og ta en titt i lageret om det er noe du kan bruke. Og en bonus til; pelsbiller og møll liker å være i fred. Så om du tømmer ut lageret og tørker over skuffen med en klut en gang i blant, så har du sjans til å holde fiendene borte. Jeg gjør det ikke så ofte, men ser på bloggen at jeg ser ut til å få sorteringsraptuser hver sommer.

(og om dette er hele lageret mitt? Jo, alt med tynn ull. Og så kommer alpakkaen, litt tykkere enn tynn ull, tykkere ull, sokkegarnet, bulkygarnet, mohairen, og hva-tenkte-jeg-lageret. Jeg startet med å vise frem deler av det, men det ble litt sånn crazyhoarder, og jeg trenger ikke noen filmteam på besøk, gitt. )

vis meg gjerne ditt lager! Eller deler av det. Det blir garantert fine og fargerike bilder!


8 kommentarer:

  1. Hvor er det da dejligt inspirerende og underholdende at læse dine blogskriv. Tak for dem ;-) og hvor blev din Fjergenser fin i en skøn skøn farve.💛 ønsker dig en dejlig sommer

    SvarSlett
  2. Kjekt å sjå bilde av det tynne ullgarnet ditt. Det tar seg flott ut!

    SvarSlett
  3. Det er alltid inspirerende og koselig å lese bloggen din!

    Hvilke garn er det du handler i Danmark?

    SvarSlett
  4. Morsomt å se garnlageret ditt!

    SvarSlett
  5. Din fjer genser er blevet meget flot. Smuk og enkel.

    Uha - tror ikke jeg tør pakke garnlageret ud......

    SvarSlett
  6. En fin samling! Jeg får alltid masse inspirasjon av å tømme utover garn, så kanskje det var en ide til etterfølgelse. En dag det ikke regner, og når alle som ikke bør se slikt er langt borte. Det er nok tryggest. Fnis.

    SvarSlett
  7. Så mange fine farger! Ser mange Loppa-jakker her, men den har du vel fra før? Ønsker meg en, men har ikke så mange spreke farger. Går mye i grått, blått og hvitt i min ull-samling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Loppa er på plass allerede! Både voksen og barneversjonen:)

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.