24. april 2016

YAY or NAY med strikking

IMG_5572

En munnfull farger, kunne det friste?

Feste tråder er ikke det som trekkes frem som det morsomste i prosessen.

Skal jeg komme trekkende med en liste over strikkerelatert som gjør meg glad, så er det

1. øyeblikket da du får alt over på en pinne, ermer og bol, og det ser plutselig ut som en genser.
2. de første rundene på nytt strikketøy
3. siste runde på strikketøyet.
4. at det passer.
5. neste stripe, opplevelsen høynes om det er en ny farge i stripen og.
6. beherske en ny teknikk
7. snuinga på hælen. Plutselig fortsetter strikketøyet i en ny vinkel.
8. når du kan ta på deg et nytt plagg, og vite at dette har jeg laget.


For min del, slenger jeg med å feste tråder. Da er det jo så kort igjen til det kan brukes.



Ting som ikke er så lystbetont

-oppdage når hele greia er ferdig at stemmen i hodet hadde rett; dette kommer aldri til å passe
-innse at den greia nederst i kurven ikke kommer til å bli ferdig
-mottager har skiftet fargeskala siden sist (unger, ass)
-garnet som du har jaktet på og funnet på nett  av lokale, lykkelige sauer som farger med etiske, økologiske og akkurat den rette fargen av smaragdgrønn, klør.
-sy i ermer og oppdage at syferdighetene dine kunne vært bedre
-oppdage i dagslys at de tjue cm du strikket på bolen i går kveld i tusmørket, var i et annet fargebad enn resten, så det ser helt rart ut
-babysettet du planla nøye og kjøpte spesiell farge for å få ting til å matche, passer aldri på samme tid. Lua passer til nyfødt, jakka til str 1 år, buksa til konfirmasjonen, og sokkene passer aldri.


Hva står på YAY og NAY-lista di? 

10 kommentarer:

  1. Den med hentesett som ikke passer i størrelsene, den er høyt på NAY-lista, altså! Det er mye rart ute og går i størrelsesangivelser for babyklær!

    SvarSlett
  2. Har nettopp festet de siste trådene (nay for min del) på mitt første babysett, og nå sitter jeg her og lurer på om delene er helt ulik størrelse... Har ikke tilgang på baby selv, så det får vi vel først vite om 9-12 mnd tenker jeg. Hihi. :)

    Ellers veldig enig i første punkt på begge lister. MÅ bli flinkere til å rekke opp når jeg ser at det åpenbart er helt feil størrelse, men det er så innmari kjipt... Så jeg bare strikker som en gal til jeg får alt på en pinne - haha! :D

    SvarSlett
  3. Tja ... det er vel flere ting på begge listene. Et stort JA!! til å bli ferdig med ting som har ligget en stund, den følelsen jeg får når jeg får gjort ferdig og montert er uslåelig! Og ja, det å ta på seg et nystrikket, nymontert plagg ... Men trådfesting er litt både yay og nay. Det går greit når det bare er å tråkle seg litt frem og tilbake, det er mye verre når garnet er glatt og det vises på forsiden og man må snu og vende på prosjektet og sy noen tråder både to og tre ganger før det blir ok. Sånt tar litt knekken på ferdigstillingsgleden ... Men ellers er det ganske meditativt å feste tråder, hvis man bare finner rett modus.

    SvarSlett
  4. Jeg setter ikke ting jeg kunne eller kan gjøre noe med på nei-lista, men trådfesting hører helt klart med der. Trådfesting er bare kjedelig og veldig bortkasta strikketid, men jeg gjør det jo. Fordi jeg må. Syns vel, når jeg kjenner skikkelig etter, at å sy i knapper også fort kan havne på nei-sida - det er altså en rød tråd (host) her: Nei til gørr sying, ja til gøy strikking!

    SvarSlett
  5. Jeg legger til litt på YAY-lista:
    1. Ut og kjøpe nytt garn til et nytt prosjekt jeg har tenkt på lenge.
    2. Glede meg til å sette i gang med dette nye prosjektet, samtidig som jeg avslutter det jeg holder på med.
    3. Gå gjennom garnkista og glede meg over å gjenoppdage skatter jeg har kjøpt en gang.
    4. Se at datteren på 4,5 år ser ut til å være like gal etter garn som mammaen (men foreløbig mangler tålmodigheten til å lære å strikke - men da er det greit å ha ei niese på 7 som lærling i mens:))

    SvarSlett
  6. Ja: At plagget passer, er helt klart øverst på JA-lista - ellers er det jo bortkastet. At noe jeg har strikket, brukes og brukes og brukes til det detter fra hverandre - av meg eller andre - er også et stort pluss.
    Å sette sammen farger - og se at det ble presis som man hadde tenkt - er høyt opp på Ja-lista.
    Trådfesting er absolutt på Ja-lista her hos meg også. Fin avveksling!

    Nei: Strikke ferdig er kjedelig - jeg liker best å starte nye prosjekter, og så mister jeg interessen.
    Montering er ikke min favoritt. Blir gjerne liggende i månedsvis...

    Men ellers er det gøy å strikke! :-)

    SvarSlett
  7. Stemmer på en prikk, den lista!

    SvarSlett
  8. Rote fram og se om man har nok garn til et planlagt strikkeprosjekt... god helg!

    SvarSlett
  9. Tror du fikk med det meste der!

    Den største strikkelykken er vel å se et plagg bli elsket og brukt opp av mottakeren. Det verste å se teppet i Nøstebarnull forvandlet til bordskåner etter en kokvask. Eller lacesjalet på pinne #3 som aldri ble brukt av den du strikket det til.

    SvarSlett
  10. At pille op... det er nok mit største "nay", til gengæld er der så lidt "yay" over at komme forbi det punkt, hvor man før var kommet til og begynde at strikke med uberørt garn igen :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.