23. januar 2016

Varm Frost



Vi kommer ikke til å stille opp på familiebilde alle sammen i kliss like gensere, men jeg har bidratt litt til storfamilien for at sjansen øker for at noen har lignende gensere. Og sjansen øker for at arkeologer om tusen år mistenker at det var en strikker i familien, når bildene av oss blir gravd frem.

Før jul fikk tvillinggutta til den ene broren min hver sin versjon av Frost (en brun og en blå), og så spurte jeg den andre broren min om datteren ville ha en sånn myk genser også. Og siden hun kler brunfarger godt, og jeg hadde litt brunt garn igjen, så ble det en deal.




Denne gangen kjørte jeg mønsteret i bare to farger, for jeg tenkte det kunne bli vel så fint, og det var det jommen. Fin genser til både nevøene og niesene! Nesten litt fristende å strikke til mine egne og, men de ønsker seg strikkejakker for tiden. For jeg bomma jo og bestilte for mye garn til fireårsstørrelsen, fire år trekker ikke så mye mer garn enn to år. Årene er doblet, men ikke størrelsen.



150 gram veier denne lettvekteren av en genser i Drops Air. Hvor holdbar garnet er, er jeg ørlite usikker på, siden det loer litt under strikking, men tjukkgensere brukes mindre enn de andre genserne, og det gikk fort å strikke på pinne 4,5. Det som tok tid med denne var å  finne mer garn, siden det var utsolgt i alle de fysiske butikkene jeg var i pga Drops som hadde salg før jul, og da bestilte jeg på nett fra Woolspire istedet.  Og at garnet er lett og trolig klør lite, det er kjekt når man skal gi det bort.



Takk til seksåringen som stilte opp på fireåringsgenserfotoshoot. Trang og kort til henne, altså vil den nok passe bra denne eller neste sesong til kusina.

Genserfakta:
Frost av Unnur Eva Arnarsdottir. Fås på engelsk og islandsk, og skal egentlig strikkes i Lett-Lopi, men funker finfint i Drops Air eller Nepal feks. Kjapp å strikke (ok, et par omganger med tre farger er litt irriterende, men når man strikker i to farger er det ikke noe stress) og fin på. Jeg brukte 150 g Drops Air og pinne 4,5 til en str 4 år, det gikk litt under et nøste med kontrastfarge, og resten med bunnfarge.

14 kommentarer:

  1. Enig: Vel så fint med to farger i stedet for tre. Jeg har så mye ymse erfaringer med Drops-garn at jeg ikke har prøvd det på lenge. Kanskje på tide å gi det en sjanse igjen snart?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller kanskje Puno fra Rauma? Eller lett-lopi om du er ullhardfør.

      Slett
  2. Så nydelig den var i brunt! Og veldig fint med bare to farger, også!

    SvarSlett
  3. Veldig fin genser i disse fargene. Og for en skjønn modell!

    SvarSlett
  4. Kjempefin, jentungen sin tover seg litt i bruk men hun elsker den :)

    SvarSlett
  5. Veldig fin i bare to farger også. Jeg er akkurat ferdig med en stor Frostgenser, i tre farger. Inspirert av den ene tvillinggenseren du strikket før jul :)

    SvarSlett
  6. Frost i dobbel tynn ull blir litt smalere enn oppgitt strikkefasthet, men når ungene er slanke blir den passe allikevel :)

    SvarSlett
  7. Meget fin trøje og skønne billeder af en meget glad pige

    SvarSlett
  8. Fin genser og fin modell! Takk for i går!

    SvarSlett
  9. Den er famtastisk, meget meget smuk og enkel. Jeg må strikkke den i air, i kun to farver som du! Meget meget fin.

    SvarSlett
  10. Kjempe fin,med det første trodde eg ungene dine hadde fått like gensere, de er jammen meg blitt like :)

    SvarSlett
  11. Kjempefin genser, og Air er så mykt og godt.
    Klem

    SvarSlett
  12. Åh, så fin genser! Jeg elsker slike hverdagslige gensere som også er så fine at man kan bruke dem på fest. :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.