31. august 2015

Hai! (durumdurumdurum-skummel musikk)

IMG_3715


Haisommer er blitt 40 i sommer! (Ikke i antall oppfølgere, der stoppet romertallene på IV)
Jeg tilstår å ennå ikke ha sett den, tross at vi er nesten jevnaldrende (jeg mener å være unnskyldt de første åra, siden Haisommer trolig ikke er filmen du tar med ungene på, og har en såpass livlig fantasi at jeg kommer til å ha totalt vannskrekk i dusjen etterpå.)

(Trenger du lydspor til teksten, er et det youtubeklipp med musikktemaet til Jaws her)

Så haisokker var tingen i år. I fjor feiret Kaptein Sortebill 500årsjubileum,og jeg strikket passende sokker til det, (alt man gjør for å komme med pussige assosiasjonsrekker på bloggen), så an naturlig oppfølger må vel være haisokker til haisommerjubileet? Montro hva som jubilerer til neste år?

IMG_3730

Derfor presenteres haisokker! Som jafser seg fast oppover leggen. Ingenting er som å stikke beina sine ned i en haikjeft for å holde beina varme.

I barnestørrelse. Siden barn er blodtørstige vesner, og fniser av sånt. Og fordi jeg trengte en liten gave som takk for tak over hodet da vi besøkte gamle trakter i sommer.


IMG_3717

For store for modellen (takk til frøkna som stilte opp, strengt tatt stilte hun vel opp ned til fotografering) men akkurat passe til mottager, som insisterte på å teste dem med en gang.
Tilbakemeldingen var god, siden han ikke tok dem av etter testinga. Evt så beit de seg fast.


IMG_3740

Jeg gjorde det enkelt og sydde på øyne, gjeller og tenner for å slippe å strikke med flere farger enn to om gangen. Munnen strikket jeg som intarsia for å unngå lange trådsprang, det er jo en fordel at det ikke er for stramt når du skal stikke foten nedi og ta på sokken, for da blir de ikke brukt. Egentlig hadde jeg lyst til å strikke på en haifinne, men det er kjipt å få det for trangt i skoen.


Kulturhuset på NRK hadde en egen sommerspesial om Haisommer, og den anbefales! Gode funfacts og kulturhistorie funker selv for oss som ikke har sett filmen.

Og av andre fine hailenker, så kan jeg tipse om mobilspillet Hungry Shark: Evolution. Takk til Christian for tipset!

Haifakta:
Enkel sokker med etterpåhæl, strikket i PT5 Sport i haigrått og blodrødt. Jeg gav dem fra meg før jeg veide dem, så jeg gjetter på at det gikk ca et nøste haigrått og en splætt blodrødt.

11 kommentarer:

  1. Fantastisk kuule! Og en god strikke-ide til mannen som ikke ønsker seg så mye hjemmestrikka (annet enn ribbestrikka bukse på pinne 2,5, noe jeg ikke gidder etter at mottaker har passert 30 cm i beina). Men et lite spørsmål: Hvordan strikker du intarsie? Fulsltendig nytt begrep for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Intarsia er når motivet ikke går helt rundt, sånn at du ikke kan dra trden med deg rundt runden. en fin bildeforklaring på hvordan du gjør det når du stikker rundt; er denne bildeserien: http://asatricosa.com/sort-of-intarsia-in-the-round-2/

      Slett
  2. Åkei, nå må jeg bare synge 3. verset på "Oppe på berget der bor det tre trolle".. kremt: Nede i havet, der bor det tre haier: haiefar og haiemor og lille haiebarnet. Hai! Sier haiefar. Hai! Sier haiemor. Men det lille haiebarnet, sier bare: haidet! .. Jepp. Fine haiesokker :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi! Her går den i Oppe på loftet der bor det tre spøkelser, spøkemor og spøkefar og lille lommetørkle. BØ! sier spøkefar, BØ! sier spøkemor, men det lille lommetørklet sier bare atsjo!

      Slett
  3. Skumle sokker! Jeg så aldri haisommer - bodde i Florida på den tiden den herjet som verst, og der VAR det faktisk hai i badevannet, så jeg turte ikke å se den. Og siden har i grunnen interessen avtatt. Inntil nå... ;-)

    SvarSlett
  4. Så tøffe haisokker! Jeg så et lite klipp at haisommer som barn og det var nok til at jeg alltid ser litt ekstra rundt meg når jeg svømmer på dypet.

    SvarSlett
  5. Tøffe! (Hilsen hun som ikke turde å se filmen. Kremt...)

    SvarSlett
  6. Kjempeskumle sokker, omtrent like skumle som filmen :)

    SvarSlett
  7. HErlig! Gleder meg te neste års jubileum ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.