6. juli 2015

Snydegylp

IMG_3261

Dansk er et språk jeg er ørlite svak for. Muligens har det noe med Ut i vår hages fornøyelige tolking av dansk språk, og at man kan ha ting på is som heter Guf og flødebolle, (og at jeg har lyst på en Københavntur i sommer), så da jeg oppdaget en bukse på Instagram som het Bolsjebukse og at den hadde snydegylp (fantastisk ord!), var jeg solgt.


IMG_3270

Finfine tynntynne striper som ikke går helt ned eller helt opp, det ble veldig dekorativt. Jeg har lyst til å teste flere fargekomboer, godt at det ser ut til å gå mot flere barselgaver i høst, for disse buksene går kjapt å strikke, og bruker som babyplagg flest, lite garn.  Denne fikk karamell- og vaniljefarge, så kanskje det er en flødeskumfidus-bukse istedet for bolsjebukse?

IMG_3266


Når smekken er juksesmekk, eller la oss gjenta snydegylp (hoho!), så gjør det ikke noe å bruke de knapene som er ubrukelige i vanlige knapphull, men som er dekorative som tusan. Jeg strikket ikke som i oppskriften her, for det var ørlite tungt forklart så jeg ikke helt så sammenhengen i oppskriften på det punktet, og så syntes jeg å strikke frem og tilbake for en åpning som strengt tatt bare skal være der til pynt, nuvel, det går an å løse på en annen måte. Så da ble det snydesnydegylp, siden jeg
strikket rundt istedet, og heller sydde på en falsk smekk.

Sånne småttiser er jo ofte bleiebarn, så jeg strikket inn noen forkorta rader i det hvite partiet så det ble litt mer plass til bleierøven. Sto ikke i oppskriften, men jeg tenkte at det alltids er kjekt med litt god passform.

Tenke sjæl. Blir bra da.


IMG_3306

85 gram totalt med DSA Tynn alpakka (hvitt) og Drops Alpaca (brunmelert) til en bukse i tremånedersstørrelse er ikke allverdens med garnsluk, men jeg synes det er stas å vite at det er brukt garn med historier i, det hvite er fra minstefrøknas babyteppe (ennå i bruk på kalde morgener, seks år etter!) og storebrors Plan C. 

IMG_3280

Og blomsterkransen på bildet? Funker like fint som bildeunderlag som på hodet. Flere enn meg som bare MÅ binde en krans eller ti om sommeren?

Snydegylp. Mmmm. Fint ord.

14 kommentarer:

  1. Utrolig morsom bukse! Og fine farger, har litt brundilla selv om dagen. Snydegylp er et fantastisk ord! Dansk altså...
    Det er noen år siden jeg lagde blomsterkranser, sommerbaby med kolikk, say no more. Men mamma har et bilde av meg selv som småbarn med en gedigen løvetannkrans laget av mitt faderlige opphav, hver løvetannsesong tenker jeg på det bildet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kolikk! All medfølelse. Jommen slapp vi billig unna det.

      Slett
  2. Åh, den var nussegod! Lekre farger og gode navn :)) Denne må jeg notere, litt barselgavetips er fra tid til annen godt å ha ;))

    SvarSlett
  3. Nydelig bukse i fine og duse babyfarger. Du kler forresten blomsterkransen :)

    SvarSlett
  4. Det var en kjekk liten bukse. Og helt unødvendig å strikke fram og tilbake når gylfen uansett er juks, mye lurere å gjøre som du gjorde da.

    Flott blomsterkrans! :)

    SvarSlett
  5. Tenke sjæl og samtidig lære morsomme ord på dansk! Bra kombinasjon det, vel? :)

    SvarSlett
  6. Snydegylp! Fantastisk! Og nydelig bukse! Elsker fargekombinasjonen og de tynne stripene, og ikke minst snydegylpen!

    SvarSlett
  7. For en nydelig bukse! Denne var bare helt herlig. Fikk virkelig lyst til å strikke en sådan en selv:-)

    SvarSlett
  8. Søt bukse! Og veldig lurt å tenke sjøl og lage den forhøyet bak. Det trengs om det er bleiebarn eller ikke :)
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  9. Tenke sjææl og mene... Det er den beste måten å strikke på. Og buksa ble knusbedårende :)

    SvarSlett
  10. Lekre farger og kjempefin bukse!

    SvarSlett
  11. Fin bukse, likte de tynne stripene :)

    SvarSlett
  12. Hehe, dansk er et morsomt språk! Jeg leste på en dansk blogg om uttalen av populære "Bløde blade", at det ikke ble så veldig fint på dansk ... det blir vel noe i nærheten av blø'blæ' :D

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.