30. juli 2015

Hele garnlageret, nerdeføljetong del 3

068

Hyggelig at så mange satte pris på å ta turen innom garnlageret mitt! Det er såpass stort at det er like greit å ta det etappevis, så slipper dere å gå lei, og jeg får heller gleden av å prate i det vide og brede om garn.

Hva er et stort garnlager? Og hva er et for stort garnlager?
Jeg synes garnlageret mitt er stort, men det er bygget opp over tjue år (selv om det er de siste årene som har satt spor på lageret). Jeg har ingen planer om at det skal bli mye større, men det er kanskje ikke realistisk at det kommer til å halveres med det første. Til det er det for mye fristende som ligger i butikkhyllene og i nettbutikkene.

Men hva er et for stort garnlager? Det er for stort når du får dårlig samvittighet når du kjøper garn, for du synes så synd på de gamle nøstene som ligger hjemme og støver ned. Det er for stort når du ikke lenger har plass til noe annet, og garnbutikken må nedbemanne når du flytter.

Jeg har ingen planer om å havne på ekstreme samlere-programmet, til det er garnlageret for mye i bruk. Jeg vet hva jeg har, og hvor. Ungene synes jeg har for mye garn, men jeg parerer med om de har for mye Lego? Stillhet...

Dagens etappe er alpakkagarnet.som har havnet litt i skyggen av ullgarnet. Unnskyld alpakka, det er ikke deg, det er meg. Vi har ikke slått opp, men det går mest i ull når jeg planlegger ting. Først og fremst fordi alpakka er hårete, og det ikke alltid er det utrykket jeg er ute etter (feks mønster i votter kan forsvinne litt), og alpakkaplagg siger litt. Men pusete er fint og ørlite luksus, så det beholder plassen i skapet. De siste årene har jeg fått opp øynene for alpakka sammen med andre fibre, som ull eller silke. Det utvider bruksområdet mye.
 Av mine favoritter

 Du Store alpakka; jeg er fan av tynn alpakkaen deres for den mister mindre hår enn annen alpakka, og Babysilken er utrolig myk! Fin av samme leverandør ble jeg aldri venn med, siden den fort ble ikke fin i bruk, da foretrekker jeg heller Drops Babyalpacasilk (håpløst navn).  Drops Alpaca er og god (og rimelig, særlig siden Drops kjører salg iallefall en gang i året). Sandnes sine alpakkakvaliteter er bra de og, jeg mikser ofte tynn alpakka fra alle de tre norske leverandørene. En annen favoritt er Isagers alpakka 2, med 50/50 ull og alpakka. Jeg strikket Viften i det, og den har holdt seg glimrende (sånn bortsett fra under armen, der det er tov-o-rama. )

Det er rimelig mye svart alpakka her, siden jeg kom over Hexa på halv pris (tykk genser som ikke er tung = fristende), og jeg vant en garnpakke hos Marte Helgetun for fire år siden. (Strikkeplaner er ofte litt skiftende, først ble jeg litt flau over å ikke bruke en så flott garnpakke sporenstreks, men jeg kan jo ikke strikke pga dårlig samvittighet. Men forsåvidt trenger jeg en svart strikkejakke, sånn til pent kontorbruk på vinterstid) .

Vinnerlykken har også gitt meg to bittesmå hesper med brunt alpakka, håndspunnet av SjømannsElin, som jeg sparer til noe spesielt. Håndspunnet er luksus i mine øyne, særlig siden jeg ikke mestrer kunsten.

Fargespekteret er igjen svart, hvitt grått, rødt og lillarosa. Det strikkes lite med blått.

Hva er dine alpakkafavoritter? Og hvilke liker du ikke?

9 kommentarer:

  1. Alpakka fra DSA er nok min favoritt, spesielt Babysilk er et deilig (og dyrt) garn. Ellers så synes jeg Drops alpakka er veldig greit, og holder seg bra i bruk. sandnes alpakka trodde jeg at jeg likte, men min nye Bøvertun stikker!

    SvarSlett
  2. Hehe, så nå gråter de på Husfliden på Mo? Gjør de nok!
    Min favoritt er tynn alpakka, samme hvilken leverandør. Jeg strikker gjerne med dobbel tråd, da. Fikser ikke alpakka-silkeblandinger da jeg ikke klarer å få glattstrikken jevn. Kan ikke huske å ha strikka noe i alpakka til meg selv, sikkert fordi det blir for varmt.

    SvarSlett
  3. I never knitted from alpaca yarn. I think it's too fluffy and a thin. But maybe worth a try. Generally I prefer wool and cotton :)

    SvarSlett
  4. Jeg er glad i både Minialpakka fra Sandnes og Tynn alpakka fra DSA. Drops sin er ikke like god å strikke med, og for kløete å ha tett innpå huden - synes jeg. Men den er holdbar og har masse fine farger, og funker fint til litt mindre ømfintlige steder på kroppen! Ellers har jeg funnet ut at alpakka og ull er veldig bra å legge dobbelt sammen, bedre enn to tråder alpakka synes jeg. Alpakka og Geilsk/Pickles tweed f eks er en super kombo! Og jeg velger heller ull/alpakkablanding til ting til meg selv som kan sige, men er veldig glad i ren alpakka til barn. Har fått gode tilbakemeldinger både om bruk og holdbarhet :-)

    SvarSlett
  5. Har strikket kun en jakke i alpakka, da i Drops alpakka. Og jeg kan nesten ikke bruke min fine Emelie, fordi den lukter så rart! (Og stikker, men det kan jeg leve med) Så nå skal jeg prøve på nytt, i alpakka fra Pickles. Satser på at det blir bedre.

    SvarSlett
  6. Strikker ribbebukse i sterk nå, sokker i sterk er så gode i bruk (bortsett fra i fuktig fjellstøvel, de tover bra i løpet av 8km til fots), så da satser jeg på at det duger som buksegarn også. Ellers så liker jeg veldig godt votter i mitu og Tumi.
    Tynn alpakka (liker fargene til Sandnes) brukes litt i luer, men synes alpakka siger veldig så har sluttet å bruke det i store plagg, men til barneplagg er det genialt med klær som vokser :)

    SvarSlett
  7. Åh! Så mye fint garn! Jeg simpelten elsker BabyAlpackaSilk fra Drops. Har strikket mye i det det siste året. Det er så mykt og deilig og slipper mindre hår enn vanlig alpakka. Perfekt til babyplagg! Ellers strikket jeg nettopp en genser til sønnen i den litt tykkere (vanlige?) alpakkaen til Sandnes. Den var deilig og er perfekt for meg som har 4 som favorittpinne. Men som du sier, alpakka siger litt for mye for min smak også.

    SvarSlett
  8. alpakka......
    Min favoritt:
    Dale alpakka har 130m/ 50g. Deilig å strikke med og holder seg fint i bruk. Fin tykkelse til barnehagedress, og ikke huller og lite nupper etter 2 sesongers bruk. Fine farger, spesielt grønnfarge.

    Minialpakka fra sandes i kofte til meg selv - klør faktisk ikke , kan ha den over kortermet.
    Sterk: tover litt mye for min smak men veldig gunstig til sokker.


    Ingrid M( rav)

    SvarSlett
  9. Jeg var veldig begeistret for alpakka for fem-seks år siden, men etter at plaggene jeg strikket har vært i bruk ei stund gikk forelskelsen over. Plaggene siger og plaggene blir veldig varme. Jeg liker alpakka til småplagg.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.