18. april 2015

Lasseliten




Hundetannmønster har jeg ikke strikket med før, men det er en fornøyelse. Fire omganger som går på repeat, med aldr mer enn tre masker trådspenn, det gjør mønsterstrikkinga både jevn, og rask. Følge diagram er kjekt det og, men til avslapning er intuitive strikketøy tha shit. 


Sånne små gensere er også portable, her  sett sammen med en omgang Hatt-over-hatt, der reglene stadig forandrer seg etter femåringens logikk. Da er det greit med et strikketøy som ikke krever konsentrasjon når den må brukes til å finne ut om det er Hatt over Hatt vi fremdeles spiller. 


Det funker som utestrikk og! 


Faktisk gikk det så greit at jeg er kommet helt til hit. Punktet på genseren der du setter sammen eller deler fra ermer og bol er magisk. Det er stedet jeg har mest forventninger til, enten jeg kommer fra topp eller bunn. 

Plutselig ser du at det er en genser, ikke bare små rør og et stort rør. Sånn om du var i tvil underveis om dette noengang ble et plagg. 

Og det å vite at det blir mindre masker etterhvert som raglanen jafser seg oppover, da er det land i sikte. Og heiarop på innspurten. 

Lasse og jeg skal bare vente på mer garn fra 123knit. Å strikke en genser med 100 g når oppskriften tipser om 150 g, gjør jo at sjansen for å måtte bestille mer garn øker. 

Genseren- Lasse fra Warm knits for cool kids av susie Haumann. Jeg bruker grå og isblå New Zealand lammeuld fra 123knit, dobbel tråd. Denne blir varm.

Hvor er ditt yndlingssted på strikketøyet? Slutten? Starten? Halsen? Ermet? Knappestolpene? Sokkehælen?

17 kommentarer:

  1. Akkurat sånn type strikk er en drøm, bare det å slippe tvinninga på baksiden gjør at jeg elsker den allerede. Det er jo et nydelig mønster, tenker det hver gang jeg ser det i bruk, men det blir litt glemt i alt det flotte man ser rundt omkring. *noterer fremst i panna* minsten skal få genser. Det største er gleden av å sette alt sammen og se at det faktisk blir noe, om det er rundsal eller raglan. Bare det å ha huska på strikka arman først, for det er skikkelig nedtur å komme på det når bolen er klar... Ha ei strålandes helg.

    SvarSlett
  2. Så fint dette var :)

    Jeg liker best når man skal sette på ermene på bolen,
    og så strikke rett opp til halsen.

    God helg!

    SvarSlett
  3. Denne kommer til å bli fin!

    SvarSlett
  4. Denne ser ut til å bli riktig så fin! Har ett par favorittsteder på en genser/jakke. Det er etter vrangborden og der man setter ermene på. Da starter liksom moroa!

    SvarSlett
  5. Flott mønster, har sett på det noen ganger, men aldri kommet på det når det "gjaldt". Kjekt med mønsterstrikk som går på autopilot. Akkurat nå strikker jeg en som kan minne om de gamle islandsgenserene, kjekk den også - og jeg gleder meg til ermene og bolen er ferdig og jeg kan sette det hele sammen og masketallet bare blir lavere og lavere. Tommelen på votter er avgjort ingen favoritt, ei heller hælen ellers er det alltid moro å begynne på noe nytt, men verre å holde på etter at nyhetens interesse dabber og så holde på så lenge at jeg får ny kraft og inspirasjon når jeg ser det nærmere seg ferdig. Så da blir det vel begynnelse og slutt som er favoritt steder :)

    SvarSlett
  6. Den bliver rigtig flot og dejlig varm.
    Jeg kan bedst lide sammenstrikningen til sidst, hvor man tager ind og der bliver færre og færre masker.

    SvarSlett
  7. Veldig kjekt når man er kommet akkurat så langt at man ser at det tar form. :-)

    SvarSlett
  8. Hundetannsmønster er stilig!

    Favorittsted på strikketøyet kommer nok litt an på dagsformen. Ofte passer det best å kunne strikke uten å tenke, så midt på kanskje ...? På sokker er det definitivt skaftet, og etter at jeg er ferdig med hæl og opplukk!

    SvarSlett
  9. Fantastisk fint mønster, tror jeg må prøve det ut!
    For min del er egentlig slutten på strikketøyet litt skummelt, spesielt hvis det er en genser til meg selv... Får panikk for at det ikke skal passe, så jeg utsetter å felle av og gjøre heeelt ferdig veldig lenge. Jeg liker godt starten og midten, kan man si!

    SvarSlett
  10. Jeg liker aller best bærestykket på gensere som strikkes fra toppen. Da er det lite å drasse rundt på, og det skjer noe spennende hele tiden. Men jeg er glad i bolen også, for det er lite tenking - bare rundt og rundt og rundt :D

    SvarSlett
  11. Skønt mønster og rigtig flotte farver.

    SvarSlett
  12. Jeg liker mange deler, alt der det skjer litt, det jeg liker minst er lettere å si for det er slike dø parti, midt på en ensfarget bol, eller arm o.l.

    SvarSlett
  13. Det varierer nok en del hva jeg liker best, men det er aldri vrangborden.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.