26. februar 2015

Nå med glittergenerator





















Jeg later jo som jeg heter Naturmaterialer til mellomnavn, men det sniker seg såpass ofte inn andre greier at jeg må innrømme at jeg er ørlite svak for et snev av fjas og pynt, og ikke helt klarer å være konsekvent på at det bare skal være ren ull og naturmaterialer. Det blir lissom ikke den helt samme schwungen av ullpaljetter og rekved-bling. Da er det plastic fantastic som gjelder (strengt tatt er jo diamanter naturmateriale i alle høyeste grad, men jeg har altså ikke råd til det i strikketøy).

Denne gangen falt jeg for effekttråden Bling (bare navnet er tiltrekker/evt frastøter), og jeg hadde lyst til å kombinere det med pusete alpakka i luer. Gjerne helt enkle glattstrikkluer, sånn at det var paljettene som fikk rampelyset og danseplassen.



Vi presenterer knutelue med paljettbling!

Untitled





For mitt indre øye hadde jeg trodd det ble mer slik:

Untitled

(takk til Glitterboo for glittergenerator).

Njæ.

Lua ble grei nok den, men halvparten av paljettene ville ikke være på utsiden av lua og skinne, neida, de ville henge på innsiden. Der de i en tettsittende lue går fra å være stilig paljettpynt, til å bli småirriterende kløprikker inni lua. Du har glitrende lue, men alle tror du har lus. Ikke like høy glamfaktor.

Neste gang (joda, det blir en neste gang, det er maaaaaaasse paljettråd igjen) blir lua uten glitter der den sitter i kontakt med hodet (feks vrangbord) og ikke så tettsittende.






Untitled





























Hun som var tiltenkt lua, nektet plent å modellere klølue, så den oppgaven tilfalt en uheldig dinosaur på Teknisk museum i Oslo. Ser ut som den synes det klør også. Uflaks for dinosauren at beina er for korte til å kunne klø seg på horna.

Harde fakta:
knutelue fra Marte Helgetun, gratisoppskrift.
Garnet var eldre opprekksgarn av alpakka , Schachenmayr nomotta alpaka fashion, og paljettene var fra Bling, effektgarn fra Du store Alpakka. Moro, men bedre lykke neste gang. Frøkna ville ha paljettlue, men ikke en tettsittende, kløete en.

11 kommentarer:

  1. Kan tenke meg at denne kan klø ja, du får strikke kanten nede dobbel uten bling inni nestegang ;) Men fin var nå luen om ikke annet!

    SvarSlett
  2. Jepp, bling klør! Jeg har prøvd!
    Men luen ble da fin i det minste;)
    Bedre lykke neste gang!:)

    SvarSlett
  3. I blant blir ikke ting helt som man hadde tenkt. Men du klarer til og med å fortelle om det på en morsom måte, du :) Lykke til med neste forsøk!

    SvarSlett
  4. Ha ha ha!!!! Utrolig bra bilde med en kløende dinosaur!!!! Glad du forteller om kløende glitter.. Har noe digg mohair med bling som jeg ville blande inn i et sjal... Må kanskje revurdere det nå... Goood helg!!

    SvarSlett
  5. Jeg ELSKER å lese innleggene dine!! <3

    Dagens latter, tusen, tusen takk!

    SvarSlett
  6. Jeg har også strikket en lue med Bling der (overraskende nok) også halvparten av paljettene havna på innsiden. Vurderer sterkt å ta sak(s)en i egne hender og klippe bort de paljettene som er inni lua nederst. Og krysse fingrene for at de resterende paljetten holder seg på utsiden.

    SvarSlett
  7. Ojdå. Jeg sto med et nøste Bling i hendene oppunder jul og så for meg glitrende luer til niesene. Kanskje like greit at det aldri ble noe av...

    SvarSlett
  8. Bling klør, ja. Men luen ble jo søt, selv om bare halvparten av paljettene synes. Hva med å fore den med T-skjortestoff/tynn fleece og gi den til en litt mindre frøken?

    Stakkars dinosauren så ikke fornøyd ut i det hele tatt. Kanskje ikke så rart - det var jo absolutt ikke hans farge. Den får huden hans til å se helt GRØNN ut. *fnis*

    SvarSlett
  9. Jeg trodde også det ville bli litt mer glittrende...og at alle paljettene automatisk kom på "utsiden"... Så min frøken fikk et stikkende vottepar, som hun bærer med stolthet fordi de glitrer. Stakkars liten. Blir vel ett "dobbelt" par neste gang, puseull inni og glitter/annet utenpå.

    SvarSlett
  10. Lua ser kjempefin ut! Og selv om den kanskje ikke er like god å ha på, så er det jo noe som heter å lide for skjønnheten.. Jeg har en lignende lue som jeg bruker nesten daglig. Den er strikket i et alpakka garn (fra Sandnes tror jeg) som har sølvtråder i seg. Kjempefint!

    SvarSlett
  11. Gler meg til å sjå neste lueforsøk med Bling:-)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.