16. desember 2014

Næmmen! Flere votter, jo!


Hva har du strikka i år, Merete? Og hva synes du ennå er morsomt å strikke? 

VOTTER! 

Votter i haugevis. Som om jeg skulle vært en frossen Avalokiteshvara (vits supplert av religionshistorikeren).  

Og gleden over å være kreativ og flinke sammen, det har vi fått i Vottelauget i år. Flere hoder til å tenke ut ideer, kontrollregne og sortere tall pent på rekke, og flere hender til å strikke testvotter og være vottemodeller med. Første E-boka vår, Votter fra Eventyrskogen gav mersmak, så på tampen av året kommer nå Flere votter fra Eventyrskogen, den nye e-boka i eventyrsamlinga vår.

Eventyr og fortellinger er det utrolig mange av, og det er en enorm skatt å øse inspirasjon av. Tilfeldigvis var vi flere som strikket testmodeller i rødt og hvitt, en killerkombo på votter, og passende både nå som det nærmer seg høytid og fest, og ellers når det er kaldt. 

Fra Geitekillingen som er god i matte - til danskenes kjære H.C Andersens Grantreet, tilbake til Norge igjen med Askeladden, han kjekke, likanes karen som ser nytte i det meste, (også restegarn), til Tre Nøtter til askepott (lydspor med Knut Risan ikke inkludert, dessverre), dypere inn i Eventyrskogen finner du Eventyrlauv på trærne og kanskje du kan drømme deg bort i Skogfeens hage? Skogfeen fryser på ørene, så hun trengte lue og, en liten bonus i votteboka. Og dypt, dypt inne i skogen finner du Heksas hus, som kjent innredet i de siste kandiserte arkitekturtrender. 



IMG_2289

Mitt bidrag denne gangen er Heksas godterivotter, enkle, tykke, varme, prikkete votter. Inspirasjonen kom fra en pose nonstop, som så spant videre på pepperkakehuset til heksa, og så tenkte jeg videre på at det er ikke sikkert at alle hekser innreder med pepperkake, kanskje noen foretrekker engelsk konfekt? Eller heksehyl? Eller sjokolade? Eller drops? Eller polkagriser?

Jeg strikket disse i Mitu, alpakka og ull-garnet til Rauma. Siden det er mellomtykt garn, blir det ekstra varme votter i flerfargemønsteret. Tori strikket dem i menge farger i Finull, og fikk en fin barnestørrelse av voksenvotten.

- Og TUSEN TAKK for den varme velkomsten av Votter fra Eventyrskogen! Det gjorde at vi kunne få lov til å lage en e-bok til. Stas.

Og så gleder jeg meg til å kunne vise frem alle variantene av askeladden jeg har laget! Enkle basisvotter med god passform er jeg utrolig fan av, det er som et blankt lerret å gå amok med farger og pynt på.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer med utgivelsen! Ungene her har allerede bestilt non stop-votter, lurer på om 3-åringen har forhåpninger om ekte godis-votter ;)

    SvarSlett
  2. Stapp noen inni, som en overraskelse! (om det ikke gjør terskelen veldig høy for neste vottepar)

    SvarSlett
  3. Dere, altså. Tar av meg hatten - og votten! Ebok går i handlekurven, og øverst på ønskelista til jul står mengder med strikketid :) Gratulerer med enda en finfin samling i utgivelse!

    SvarSlett
  4. Gratulerer med bok! Så stas! :)

    SvarSlett
  5. ÅÅÅÅ elsker de godtervottene!!
    Ender nok opp med å kjøpe boka bare for dem. Rålekre!

    SvarSlett
  6. Disse skal jeg strikke! Hurra for ny bok!:)

    SvarSlett
  7. Spennende med flere votter, og godtevotten var spesielt fin så klart! :o)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.