14. september 2012

Sirlig brodert med små, små sting

005

Det ryddes unna i kjelleren, siden det blir bad (takk til svigerfar!) der som det nå bor mitt lille (lille? hvem lurer jeg?) lager med garn, strikkepinner, stoffer, symaskin, strikkeblader, glitterlim, strikk, lappesaker, elastisk buksestrikk, pyntebånd, gamle blonder, superlim, knappenåler, perler og andre livsnødvendigheter.

Og da dukker små, gamle skatter opp. Tenåringen Monstermønster hadde en lang broderingsperiode som jeg skylder på heftig høysnue og behov for å gjøre innendørssysler de verste pollendagene.  (pollensesongen blir ekstra lang når du først får med deg blomstringa sørpå, og så reiser på besøk nordpå der blomstringa er forskjøvet, og bestemors hage var en gedigen, bugnende blomstereng. Aaaatsjo!)

Dagens gjest er håndveska mi fra videregående - som jeg sirlig broderte med hele veska i halve korssting etter et putemønster funnet i en broderibok med mønster fra hele verden. Blåfargene og geometrien i veska er inspirert av tuaregene i Saharaområdet, kjent for sine blåfargede tekstiler.

Sånn i ettertid tror jeg kombinasjonen vimsete og uforsiktig Monstermønster og store hvite felt på ei brodert veske ikke er en knakende god kombinasjon, men er det ikke sånt man har såpevann til? Og videre praktisk som håndveske er ikke sånne pompadurer, alt havner på bunnen uansett.
Tuaregene hadde ikke MJ som initialer, det er brodøsens initialer (sånn i tilfelle noen andre broderte lik, og forvekslet veske. Kunne jo skje.)

Strikkinga og blogginga har tatt overhånd over tiden jeg bruker på skapetrang, samt den der lille behovet jeg har for at det jeg lager skal ha en funksjon. Så nå har jeg ikke tatt i en broderinål siden jeg laget julekalender til ungene for tre år siden (som forøvrig er utkonkurrert av Legos ferdigpakkede, hrmf). Men brodert dekor er jeg ennå glad i, så helt borte vekk er ikke nåla.

14 kommentarer:

  1. Sirlig arbeid allerede da, ingen overraskelse, men imponerende likevel.
    Her snakker vi maaaaaange små sting altså! Så bra at du har tatt godt vare på veska. Initialer er lurt for å unngå forveksling, om da ikke Michael Jackson el. skulle ha brodert maken ;o)
    Så flott med nytt bad, håper du har gode utsikter til nytt garn - og hobbylager også.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Bøyer meg i støvet - for et arbeid!

    SvarSlett
  3. Pjuh, imponert, igjen! I ungdomsårene tror jeg at jeg unngikk alt som krevde noen som helst egeninnsats for å være ærlig, hehe.

    SvarSlett
  4. Imponerende arbeid! Jeg er født samme årstall som deg, hadde ikke høysnue, men gikk på videregående, og jeg kan bare si at jeg hadde aldri i verden kasta meg over ett sånn prosjekt på den tida. Det var heeeelt uaktuelt! Men så hadde jo ikke jeg noe tålmodighet heller da. :-P
    God freddas kveld!

    SvarSlett
  5. Så morsomt å se! Jeg vevde meg en pompadour på en liten barnevev da jeg gikk på videregående. Det var Veska, det ja. :)

    SvarSlett
  6. STILIG veske, men hekkan for en tålmodighet!

    KOS deg og ha ei herlige helg ;))

    Klem Vibbedille ;))

    SvarSlett
  7. Ååååhhh, dette var et herlig gjensyn! :) Jeg hadde også den samme boken da jeg gikk på videregående og broderte brilleetui og 2 puter. Har boken ennå, den er kjempefin! :) Jeg hadde ikke pollenallergi, så jeg var kanskje bare litt sær....hihi.

    God helg!

    SvarSlett
  8. Stilig veske- lurer på om dagens ungdom driver med brodering;)Har brodert litt jeg også-og et år så fikk vi en flott brodert juleduk av svigermor- bare synd at jeg ikke har noe bord som passer til duken..
    Så utrolig mye flott du lager- veldig inspirerende;)

    SvarSlett
  9. Stilig veske, og neppe rom for at noen skulle ta feil av din og sin egen :) Nydelig brodert, og tålmodighet må du ha hatt. Jeg har også pollenallergi, men det var strikking jeg holdt på med i pollensesongen i tenårene også......

    SvarSlett
  10. Den var fin! Og om fasongen ikke er så veldig praktisk som håndveske, er den jo ypperlig som pose til strikketøyet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er pinlig å si det, men det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Takker!

      Slett
  11. Oj, det får en si! Mange sting på en veske ja :)

    SvarSlett
  12. Det er jo ein perfekt strikkebag! Eller wip-bag som det vel heiter på utanlandsk ;)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.